Independer heeft op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie conclusies getrokken over het aantal ongelukken met fietsers in Nederland. Ook wordt dit per provincie in beeld gebracht. In Overijssel zijn er ruim 1300 ongelukken met fietsers. Het zal geen verrassing zijn dat in de grote steden Hengelo, Enschede en Almelo de meeste fietsongelukken gebeuren. Het aantal ligt echter wel duidelijk boven het landelijk gemiddelde van 10.6 ongelukken per 10.000 inwoners. Opvallend uit dit onderzoek is ook dat in de provincie Overijssel, samen met Drenthe en Friesland, de meeste ongelukken met e-bikes zijn geregistreerd. Bij één op de vijf ongelukken zijn in Overijssel elektrische fietsen betrokken.
Gemeenten met meeste fietsongevallen
Er gebeuren in Overijssel jaarlijks 11,4 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt hoger dan het landelijk gemiddelde (10,6). Bovendien zijn er grote uitschieters op lokaal niveau.
Hengelo is relatief gezien de onveiligste gemeente van Overijssel, met jaarlijks 17,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Enschede en Almelo gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Overijssel met de meeste fietsongevallen per jaar is:
- Hengelo: 17,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
2. Enschede: 17,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
3. Almelo: 14,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
4. Oldenzaal: 13,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
5. Hellendoorn: 12,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk
Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Overijssel was bij 62,1% van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken.
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike.
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).
Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2024