Wow, het was volop genieten tijdens de zitting van de Othmarridders. Het werd een spraakmakend gala dat nog lang nagalmde in Ootmarsum en bij velen in het geheugen gegrift blijft staan. De grenzen werden opgezocht, maar de humor en het herkenbare voerden de boventoon en dat blijkt dan toch de basis voor een zitting met tal van hoogtepunten. En een podium voor diverse Ootmarsumse talenten om te schitteren en vooral te genieten van de vele lachsalvo’s van het dankbare publiek.
De donderdag bleek het nog in het grote geheel wat moeizaam en stroperig te gaan, maar op de vrijdag en de zaterdag ging het publiek helemaal los. Met name Ignard Eshuis, Jos Oortman en de zussen Vera en Evelyn Rikkink zorgden voor fraaie hoogtepunten. Maar er was zoveel meer om van (na ) te genieten, waaronder dans en muziek en de niet te onderschatten bijdrages van Ingrid Velers, de Siepeljonkers, Babyzeep, Freek en Eddy Keupink en Ernst Busscher. En wat te denken van Dennis Ikink en Wout Morsink, die met hun Vanoamd Show met beeld en tekst zorgden voor een steeds weer verrassende invulling tijdens de zitting.
Het is een open deur, maar het openingslied ‘De zitting van Siepelstad’ door de veelzijdige Ignard Eshuis zette de toon. De dansgroep van Dance Centre Lisa gaf een swingende kleur aan het gala. De cursus Markies van Jochem en Jesse Schulten sloeg helaas niet aan, maar de broers hebben in de afgelopen jaren bewezen meer in hun mars te hebben en moeten zich, met hulp van de verantwoordelijke zitting commissie, op het volgende gala richten en gebruik maken van hun talenten. Dat talent heeft zeker Ingrid Velers, die met ‘Kort hoal’n’ de spits afbeet voor de altijd lastige openingsbuut. Met haar natuurlijke uitstraling en goede timing weet ze het publiek te boeien en het is razend knap, zoals zij de tekst gebruikte om als een echte dresseur het ‘Kort hoal’n’ van haar echtgenoot uit te beelden.
Tussen alle programmaonderdelen door was het volop genieten van de Hoarnhofbloazers onder leiding van Tim Baars, die zorgden voor een kwalitatief hoogstaand stukje muziek. Het zijn de zogeheten ‘opvullers’ in het programma, maar deze muzikanten kunnen met hun kwaliteiten een hele zaal laten meezingen en deinen wat onder meer tot uitdrukking kwam met hun ‘Franse liederen’ en zeer zeker met het Radar Love van de Golden Earring, waarbij drummer Theo Oude Avenhuis met de belangrijke bijdrage van de koperblazers een hoofdrol vertolkte.
Pim Bank in de huid van Marco Scholten
De Siepeljonkers zorgden voor een onderhoudende sketch met als titel ‘De slimste Siepel. Tom Borkent hees zich ‘in het lijf’ van Jan Haarhuis, terwijl Jurgen Kleine Schaars de ‘zeikerige’ rol van Patty Paay durfde op te pakken. Pim Bank zorgde voor een prachtige en zeer herkenbare imitatie van Marco Scholten. Loes Hemme overtuigde door Dolly Dral na te spelen, terwijl de volgende generatie Busscher hun voetsporen zette in de persoon van Cas, die de bekende Belgische humorist Philippe Geubels imiteerde. Het is een sketch met hele goede momenten, waarbij ook presentatrice Diede Hagedoorn een prima rol vertolkte. Deze Siepeljonkers zijn de toekomstige talenten, die de zitting in de komende jaren van nieuwe impulsen moeten voorzien. Als jeugd zoek je de grenzen op en de tijd zal leren of deze Jonkers en Wiefkes met hun mogelijkheden oog hebben voor wat wel of wat niet kan. Deze sketch werd traditiegetrouw afgesloten met de komst van het jubileumtrio Markies Jasper en zijn adjudanten Sander en Mike.
Incasseren
Stadsdichter Ernst Busscher belichtte het jaar in rijm en dat zorgde voor de nodige spraakmakende onderwerpen. Dat is voor Ootmarsummers, die genoemd worden, wel eens flink incasseren. Dat hoort ook bij de zitting van de Othmarridders, want het is natuurlijk niet voor allemaal een ‘glad’ verlopen jaar. Teun van de Vondel gaf onder meer een helder licht op de ontwikkelingen van de Wyllandrie op het mooiste uitzichtpunt van Ootmarsum en stak niet onder stoelen of banken dat de gemeente beloofd heeft om een toeristische invulling te blijven geven op deze locatie. Ook de diverse mutaties in de Ootmarsumse binnenstad kregen aandacht met een mooi compliment aan Wim Stroot, die stopte met zijn zaak en op deze plek het bedrijf Unique verder gaat. “ Lotte op her nieje stie aan de Grotestroat maakt mie wat melancholiek, want was heur veurganger Wim Stroot eigenlijk nich völ meer Unique?”
En zo wist Ernst Busscher met nog veel meer mooie woordspelingen het publiek aan zich te kluisteren.
Na de pauze werd de zitting helemaal een boeiend geheel. Zang en muziek wisselden elkaar af in een rap tempo met buuts en sketches. Het begon al met de oud prinsen en markiezen, want dat nummer klinkt als een Ootmarsumse top 2000 plaat.A
Heel bijzonder was de bijdrage van Evelyn en Vera Rikkink.
De beide zussen vulden elkaar haarfijn aan met zang van Vera en de vertaling van tolk Evelyn. Een geweldig optreden was het gevolg en het was zeker één van de hoogtepunten van deze zitting in 2018. Why, why werd waai waai en pussy gecombineerd met album werd natuurlijk poezie album. De Rikkinks kregen na hun optreden een staande ovatie en dat zegt genoeg.
Fuchsia voor Henk Meijer
Babyzeep met Ramon Baasdam, Marijn Blokhuis, Mark Loman en presentator Rick Wilbers gaven kleur aan de zitting met de Wereldfuchsiashow. Hewt ging niet over rozen, maar zij vertolkten wereldleiders als Donald Trump, Vladimir Poetin en Kim Jong-un. Martijn was de Amerikaanse president en kwam als ‘first’. Mark bracht een mooie persiflage op de Russische leider en natuurlijk was Ramon het Koreaanse kind van de rekening. Rick Wilbers liet het spel niet uit de hand lopen en Henk Meijer was bereid gevonden om tot slot van de sketch de winst van deze fuck, fuck fuchsia show naar zich toe te trekken.
Voice of de Siepelstad, dus zangtalenten uit Ootmarsum
De zang was dit jaar opnieuw in uitstekende handen. Ralph Baalhuis, groeit ieder jaar naar een steeds hoger niveau, begeleidde meerdere nummers, maar zong ook Country Road en deed dat samen met Eva Brunninkhuis. Laatstgenoemde samen met Bodera Masselink en Juliët Oude Avenhuis vormden een indrukwekkend zangtrio en niet voor niets werden zij aangekondigd als de ‘Perfect Mix’.
Proattoafels, karmis en Bernard op ’n biester
Na de pauze was het volop genieten van een drietal buuts. Freek Keupink maakte zijn rentree samen met broer Eddy als Proattoafel en zij wisselden hun werk – en levenservaringen uit.
Ignard Eshuis gaf in zijn buut als Kermisondernemer blijk van zijn veelzijdigheid. Een geweldig onderdeel van deze zitting, waarbij hij de sfeer van de botsauto’s op indrukwekkende wijze tot leven liet komen. “Rien Schulten, er wordt niet in de botsauto’s gegeten. Let’s go” en die zin werd gevolgd dor de kenmerkende geluiden van de autoscooter. Aan het slot van een nimmer vervelende buut gaf Ignard aan dat de kermis voor Ootmarsum nooit verloren mag gaan. “Samen zijn we de kermis in oons Oatmössche.”
En dan komt als slot buutreed’ner ook nog eens Jos Oortman op de bühne. Regionaal wordt hij al beroemd, maar in Ootmarsum is hij een wereldster. Als Chinees kwam hij op om ‘ping ping’ te verdienen. Als Bernard op ’n biester vervolgde hij zijn buut. Wars van het woordje stad en met een prima intonatie en het leggen van accenten liet hij het publiek van het begin tot het einde volop lachen. Wat dat betreft had de Zittingscommissie het programma prima ingedeeld met deze toppers, Ignard en Jos, als het slotspektakel van deze 51e zitting van de Othmarridders.
Nadat iedereen weer tot rust was gekomen na deze succesvolle buut nodigde president Michèl Plettenburg alle artiesten nog een keer op het podium. De finale kreeg nog meer glans met de komst van jubelprins en Othmarkies Tim Kienhuis, die op de avonden voortreffelijk werd aangekondigd door zijn beide adjudanten Michel Oude Kotte en Bart Peters. Hij bedankte alle artiesten, maar ook zeker alle mensen achter de schermen, want samen zorgden zij voor een spraakmakende zitting. Op het eind zong het publiek onder leiding en impuls van Rudi Bruns en Vera Rikkink het Oatmössche en daarna waren het Arjan Kruse en Pim Bank, die op swingende wijze het jubileumlied Oatmössche alaaf’ zongen.
Op naar het volgende jaar 2019, want deze zitting smaakt naar meer.
Foto’s passend bij het nagalmen zijn van Caspar Kouijzer