De stichting Stop Afvalwater Twente stelt de rol van het Staatstoezicht op de Mijnen aan de hand van twee brieven aan de kaak. Eén van de brieven is gericht aan het Staatstoezicht en de andere aan het ministerie van Economische Zaken. “Tijdens ons protest tegen de milieu-beschadigende activiteiten van de NAM hebben we ook het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) leren kennen. Deze rijksdienst heeft als taak om in het belang van de veiligheid -in de ruimste zin van het woord- op onafhankelijke en professionele wijze toezicht te houden op alle activiteiten op het vlak van de mijnbouw in Nederland. De Onderzoekraad voor de Veiligheid heeft in haar Groningen-rapport duidelijk uitgesproken dat SodM NIET onafhankelijk opereert. De raad heeft de overheid opgeroepen verandering in deze situatie te brengen. Ook wij constateren, dat SodM niet onafhankelijk is en daardoor niet optimaal haar taak kan vervullen. De relatie tussen het ministerie van Economische Zaken, de NAM en de SodM draait voortdurend uit op de situatie, dat de ´de slager zijn eigen vlees keurt´. SodM verdraait voorstelbare risicosituaties door het bewust inbrengen van onjuiste aannames naar onvoorstelbare situaties. Anders gezegd: aan de hand van ijzeren natuurwetten fysisch bewezen risicoprocessen worden door SodM op basis van onjuiste aannames weggezet als niet te verwachten processen. In de tv-uitzending kwam ook naar voren, dat SodM niet daadwerkelijk controles uitvoert en zelfs soms geen steekproeven doet. De rijksdienst vertrouwt op de controles en rapporten van de NAM en neemt deze klakkeloos over. Verre van professioneel allemaal, “is de klip en klare conclusie van het bestuur van de stichting Stop Afvalwater Twente. De stichtingsleden onderbouwen deze conclusie in de brieven door puntsgewijs de bij hen bekende feiten op tafel te leggen. Het betreft met name ‘het sjoemelen’ met cijfers. In een zestal punten wordt hier in de brief aan de SodM aandacht aan besteed. Het schrijven wordt besloten met een tweetal vragen: “
1. Graag zouden wij van SodM alsnog een inhoudelijke reactie ontvangen op onze brief van april 2018.
2. Volgens informatie van SodM zit er vanaf november 2019 in de binnenputbuis van ROW-2 een vernauwing op een diepte van 1117 meter, waardoor de vuilwaterinjectie verstoord wordt. Het betreffende gasveld zit daar op een diepte van 1083 meter en net daar boven eindigt de binnenputbuis; net boven de perforatie. De aangegeven diepte van 1117 meter klopt dus niet. Wij zouden van u op dat punt graag nader uitleg hebben.
Bovendien staat er in het jaarrapport 2019 niets over deze putbuisvernauwing. Graag zouden wij van u willen horen waarom deze niet geringe ‘storing’ niet door de NAM gemeld is en of SodM inmiddels bij de NAM-directie om opheldering heeft gevraagd op dit punt,” verwoordt voorzitter Freddy Mensink de vragen van zijn stichting.
Naast de beantwoording van bovenvermelde vragen zouden wij een reactie van uw zijde op ons schrijven zeer op prijs stellen.
“Einde aan vervuild injectiewater in lege gasvelden, zodat de veiligheid van de burgers weer telt”
In de brief aan het ministerie van Economische Zaken pleit de stichting om het injecteren van vervuild water in de lege gasvelden (in Twente) te beëindigen. Tevens wordt de wens uitgesproken om SodM binnen de huidige mijnbouwconstructie voldoende onafhankelijk en professioneel te laten opereren. “De bestaande constructie, waarin het Ministerie van EZK de Rijkdienst SodM aanstuurt en dwingt tot een afhankelijke opstelling in het belang van de opbrengsten van mijnbouwactiviteiten door de NAM, past absoluut niet in ons democratisch bestel. Dergelijk onfrisse en te veel onder de radar blijvende praktijken hebben enkele jaren geleden geleid tot de bankencrisis. Daar was ook geen sprake van onafhankelijk toezicht, ook daar bestond een te sterke óns-kent-ons-cultuur’ en controles waren gebaseerd op vertrouwen en vriendschapsbanden. De recente kinderopvang- toeslagenaffaire bevestigt ondubbelzinnig, dat de volledig scheef gegroeide situaties/constructies van checks and balances niet langer houdbaar zijn. In de 2e Kamer hebben de politieke volksvertegenwoordigers na een lange aanloop nu in ieder geval vingers op zere plekken gelegd en ook het Kabinet erkent nu dat het roer om moet. In de Haagse bubble wordt mogelijk een change geboren. Voor EZK, NAM en SodM zou dit moeten gaan beteken, dat er niet langer sprake kan zijn van ‘zes handen op één buik en dat in achterkamertjes’. Een nieuwe gezonde constellatie zorgt er voor, dat SodM -zonder ministeriële nekklem,- onafhankelijk en op een professionele wijze haar takenpakket kan uitvoeren. SodM kan dan vanuit haar wettelijke opdracht de NAM, maar ook alle andere mijnbouworganisaties in Nederland, effectief aanspreken op fouten en tekortkomingen en de daaruit voortvloeiende risicosituaties. Er kan dan naar de toekomst een gezonder mijnbouwklimaat ontstaan, waarbij ongeacht financiële offers het milieu wordt ontzien en de veiligheid van de burgers weer telt,” is er in de brief aan minister van ’t Wout en staatssecretaris Keizer te lezen. “Verder vragen we niet zonder reden aandacht voor de veiligheid van de bewoners van de gebieden waar mijnbouwactiviteiten ontwikkeld worden. Burgers komen te vaak en te veel in het gedrang en er zijn inmiddels legio voorbeelden dat de overheid kampt met het oplossen van de niet weg te poetsen gevolgen van de mijnbouw in ons land. Een volledig onafhankelijk en voldoende toegerust SodM kan hierin veel betekenen,” laat de stichting aan duidelijkheid niets te wensen over.
Meer informatie is te vinden op de site: www.stopafvalwatertwente.nl