Het passieverhaal ‘Ecce Homo – Zie de mens’ in de Kloosterkerk in Den Haag krijgt een prachtig vervolg in de Simon en Judaskerk in Ootmarsum. Veel Twentenaren staan aan de basis van dit eigentijdse lijdensverhaal dat het beste omschreven kan worden als een nieuwe, hedendaagse compositie van de kruisweg, die de Zoon van God moest afleggen. In dit passieverhaal worden 14 kruiswegstaties niet alleen bezongen, maar ook voorzien van muzikale intermezzo’s op orgel, die gelardeerd worden met beeldende kunst in de vorm van videobeelden.
Alles valt samen
De initiators van dit bijzondere project zijn Annet Meijerink-Nijhuis en Geert Christenhusz.
Twee Boeskolen, die het in de Siepelstad prima naar de zin hebben. “Een siepel geeft smaak aan een boeskool,” lacht Geert Christenhusz. Hij is de componist van de muziekstukken in ‘Ecce Homo’, die het ‘bloedende, maar ook hoopvolle’ hart vormen van dit lijdensverhaal. “Het is eigenlijk wel heel bijzonder dat ik deze muziek heb mogen schrijven. Gerrit Bleumink zocht als tekstschrijver een musicus en herinnerde mij als medescholier. We zaten beide op het gymnasium van het Twents Carmellyceum. Gerrit zat twee klassen lager, maar kende mij als iemand, die ook toen al veel bezig was met muziek. Hij wist dat ik het conservatorium met goed gevolg had doorlopen en klopte bij mij aan met zijn Duitse teksten van het lijdensverhaal van Christus. Gerrit Bleumink raakte me met zijn poëtische teksten en vervolgens heb ik de uitdaging op me genomen om daar composities voor te maken. Bij Annet thuis hebben we dit allemaal doorgesproken en ook de afspraak gemaakt om er iets heel bijzonders van te maken,” vertelt de Oldenzaalse componist, tekstschrijver en dichter. Samen met Annet Meijerink vormt hij het hart van Muziektheaterbureau Mélange. “Ik kende Geert al vanaf 1986 toen ik zong bij het koor dat hij dirigeerde. Ik heb een tijdlang gewerkt als manager van een tandartspraktijk, maar was daarnaast ook heel vaak bezig om allerlei andere dingen te organiseren. En dan met name op het gebied van muziek – en theaterproducties. Samen hebben we tien jaar lang programma’s gemaakt voor de ziekenomroep in Oldenzaal en zo is er een hechte samenwerking ontstaan, die geleid heeft tot Mélange. Geert schreef teksten, componeerde en arrangeerde en ik zorgde voor de afspraken en echt alles wat er nog meer bij komt kijken om een productie tot een succes te maken. Dat varieerde van het decor, de kleding, choreografie, tot de afspraken met alle betrokkenen. Een prachtige job met ongelooflijk veel variatie al vrat het ook vaak best heel veel energie. Dat wilde ik in feite ook, want ik ben niet gauw tevreden,” geeft Annet haar enorme drive aan om een productie of welke activiteit dan ook tot een succes te maken. “Op het moment dat we met ‘Ecce Homo’ bezig waren had ik echt nog geen idee hoe we dat moesten aanpakken. Tijdens een bezoek aan de St. Bavo in Haarlem stuitte ik op de daar tentoongestelde veertien kruiswegstaties van de Goudse schilder Willem Hesseling. De link met de teksten en composities van Gerrit Bleumink en Geert Christenhusz wordt dan ineens duidelijk voor mij. Op dat moment valt alles samen en dan is het idee geboren om het ‘Ecce Homo’ als een bijzonder project te realiseren,” geeft Annet de wording van deze productie weer.
Het vervolg
Het vervolg laat zich raden, want de creatieve plannen van Annet Meijerink worden besproken en steeds meer mogelijkheden openbaren zich. Willem Hesseling is enthousiast en ook Herman Koops, dirigent van het koor ‘Mardi le Vingt’, kruipt als musicus in de huid van deze composities, de teksten en de mogelijkheden om dit geheel met zijn koor in te studeren. Henk Linker zegt zijn medewerking toe en hij neemt de echt niet makkelijke orgelpartijen voor zijn rekening.
Annet en Geert blijven creëren en bedenken een ‘pakkend concept’ om de kruiswegstaties. muziek, lichteffecten, videobeelden op een groot doek en orgelintermezzo’s te integreren in het geheel. De videobeelden bouwen zich abstract op wanneer Henk Linker op orgel de intermezzo’s speelt tussen de koorstukken door. Sjaak Christenhusz draagt zorg voor deze imposante projecties, die samen met de muziek, de zang en de kruiswegstaties leiden tot een prachtig passieproject dat het publiek zeker weet te ontroeren. “Onze eerste twee uitvoeringen in de Kloosterkerk in Den Haag hebben geleid tot veel positieve reacties. Onder meer emeritus bisschop Adrianus van Luyn reageerde heel enthousiast op dit eigentijdse lijdensverhaal.”
Voor de volgende twee uitvoeringen van ‘Ecce Homo’ op 1 en 2 april hebben we bewust gekozen voor Ootmarsum . Niet alleen, omdat we ons daar thuis voelen, maar dit stadje kent niet alleen beeldende kunst, maar weet ook met tal van muzikale activiteiten de mensen te raken. Woord, beeld en muziek vormen in ‘Ecce Homo’ en prachtig geheel en die ingrediënten zijn in Ootmarsum zeker te vinden,” besluiten Annet Meijerink en Geert Christenhusz.
Expositie kruiswegstaties en kaartverkoop
De expositie in de kerk van de schilderijen van Willem Hesseling, beschikbaar gesteld door de Stichting Hedendaagse Kunst en Religie Gouda, is nu al te zien in de Simon en Judaskerk en loopt tot en met 2 april. De r.-k.kerk is speciaal voor deze expositie dagelijks geopend tussen 10.30 uur tot 16.00 uur.
Op zaterdag 1 april begint ‘Ecce Homo’ om 20.00 uur in de Simon en Judaskerk. Op 2 april is de uitvoering om 16.00 uur in dezelfde kerk. Kaarten zijn te verkrijgen via www.melange.nuof bij de VVV in Ootmarsum.
Foto’s: Hanneke Spermon