Eigenaar Jan Grimberg meer dan een ondernemer
‘Het Scheepers’ is de naam van het uitbreidingsplan van Albert Heijn. Het is een veelomvattend project op de locatie van de voormalige Scheepersschool en het zorgt er voor dat de supermarkt van eigenaar Jan Grimberg een keer zo groot wordt als de huidige winkel. Na de vestiging van Albert Heijn in Enschede (de voormalige Miro) wordt de supermarkt van Grimberg de één na grootste in de regio.
Ondanks deze tijd van crisis durft Grimberg zijn nek uit te steken en heeft hij alle vertrouwen in de haalbaarheid van dit miljoenenproject. “Mijn droom is om een complete Albert Heijn neer te zetten. Niet zo maar een winkel, maar een supermarkt, die een veel groter assortiment kent dan het huidige. In deze moderne tijd moet je inspelen op de ontwikkelingen en dat kon nagenoeg niet meer in onze bestaande supermarkt. Steeds kwamen we ruimte te kort om nieuwe producten te tonen en ook de logistiek vanaf het magazijn naar de winkel werkte niet optimaal. Jaren geleden ben ik al beginnen te denken over een nieuwe winkel en hoe we dat konden realiseren. Na het vrijkomen van de Scheepersschool was dat natuurlijk een unieke kans om naar die kant uit te breiden. Samen met Gerard Lassche zijn we gaan nadenken en is het plan ‘Het Scheepers’ uit de grote koker gekomen. Gerard Lassche van Lassche Bouwregisseurs verricht de technische en bouwkundige begeleiding en is voor dit hele project erg belangrijk,” vertelt Jan Grimberg.
Naast de uitbreiding van de winkel komen er 12 appartementen, een parkeerkelder voor 35 auto’s, ruimtes voor de Rabobank en tandarts Ruinemans en wordt de zijde aan de huidige parkeerplaats op de eerste etage voorzien van een Kookstudio. De Gall & Gall blijft op dezelfde plek gesitueerd. Tevens krijgt de supermarkt de beschikking over een groot magazijn. Deze is voor vrachtwagens te bereiken op de losplaats tussen Lidl en Albert Heijn. De vrachtwagens mogen straks vanaf de rondweg de Meijerij oprijden. Men moet, komend vanuit Almelo, echter eerst de rotonde nemen en kunnen dan op de rondweg linksaf slaan naar de supermarkt. Dit is in verband met veiligheidsoverwegingen en met name het fietsverkeer langs de rondweg kan beter gezien worden door de vrachtwagens. Ook de parkeerplaats wordt aangepakt en anders ingedeeld. De glasbakken verdwijnen en verhuizen naar een plek ‘achter’ op de parkeerplaats. Het zijn een aantal randvoorwaarden, die na gesprekken tussen betrokkenen geconcretiseerd werden.
De hoofdmoot van het project is natuurlijk de uitbreiding van de supermarkt, die straks een winkeloppervlakte krijgt van 1700 m2. “We willen een degelijke bouw, waarbij Ahold ook zijn richtlijnen heeft. We maken gebruik van de know how van het concern en voegen daaraan onze eigen elementen en basisprincipes toe. Het is een prachtig proces, want in de ruwbouw, de constructie wordt er al vooruit gekeken. Daarom is het hele plan van begin tot eind doordacht en grijpt alles in elkaar. Een dergelijke bouw is één groot raderwerk, waarbij alles op elkaar lijkt afgestemd,” laat Jan Grimberg weten, “Leidingen, klimaatbeheesing, logistiek en de high tec computertechnologie. Vier belangrijke basiselementen, die deze supermarkt op een hoger level brengen. Alles is uitgekiend, doordacht en dat maakt het allemaal zo geweldig mooi om te zien en uit te voeren. We maken gebruik van de alle modernste modules in de supermarktwereld. We houden onze traditionele kassa’s, maar er bestaat de mogelijkheid om de producten zelf te scannen, waardoor men niet meer langs de kassa’s hoeft. We krijgen na deze uitbreiding een complete Albert Heijn en die zorgt voor een magneetfunctie voor Ootmarsum. Men komt de winkel binnen en wordt al direct overrompeld door een verstheater. Een marktidee, die echter ook uitzicht biedt op de rest van de winkel. Het is overzichtelijk, ruimtelijk en met de uitbreiding van de non food sector voldoen we aan een de normen van een complete supermarkt. Daar ben ik van overtuigd,” vertelt een tot op het bot gemotiveerde Jan Grimberg. “Bij ons staat de teller elke dag op 0 en daarmee bedoel ik dat we iedere dag opnieuw beginnen en dat je dus iedere dag weer je best moet doen om de klant tevreden te stellen. Ons personeel moet open en eerlijk zijn, de klant van advies kunnen dienen en men moet kennis van zaken hebben. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen, die bepaalde diëten moeten volgen. Ook daar moeten we op inspringen en het is niet voor niets dat een groot gedeelte van ons personeel bezig is met interne opleidingen, want ze moeten de klant altijd een stap voor zijn in kennis. Een bestelsysteem moet perfect werken, de logistiek in een dergelijke supermarkt proberen we te optimaliseren, maar het allerbelangrijkste is dat de klant zich thuisvoelt en daardoor terug blijft komen,” is één van de idealen van Jan Grimberg.
De 50-jarige ondernemer geniet ontzettend van deze rol. Hij is meer dan een ondernemer en wordt door zijn personeel en vertegenwoordigers al getypeerd als een visionair en een strateeg. “Ik voel me een ondernemer, die er moet staan voor zijn klanten en zijn personeel. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat we keihard blijven werken om ons verder te ontwikkelen en dat vind ik ook in het belang van Ootmarsum. Dat we deze uitbreiding aandurven heeft te maken met visie en dat proberen we te realiseren in dit geïntegreerde plan. Maar als dit klaar is, dan moeten we al weer verder willen denken, want deze wereld van ondernemen stopt nooit.”
Niet voor niets heeft Grimberg inmiddels de halve wereld gezien om zich te oriënteren in de mogelijkheden. Met name in Amerika en Zuid-Amerika heeft hij voorbeelden gezien, die ook in Europa kans van slagen hebben. “Het is natuurlijk lastig in te schatten of dat ook hier geprojecteerd kan worden, maar we komen een heel eind in die richting, dat is mijn stellige overtuiging. We willen ons echter eerst concentreren op deze nieuwe uitbreiding en daar zijn we de komende tijd druk genoeg mee,” aldus Grimberg.
Op het terrein van de voormalige Scheepersschool zijn Nutsbedrijven inmiddels namens de gemeente aan de slag gegaan. De weg naar de tunnel onder de rondweg wordt verlegd. Grimberg zelf is bezig om de laatste hand aan de bouwplannen te leggen om vervolgens met aannemers in gesprek te gaan. “In de komende maanden moeten we spijkers met koppen slaan. We zijn niet bang om geen aannemer te vinden, want deze staan in deze moeilijke tijd in de rij. Op het moment dat we een aannemer hebben zal het ook allemaal in een stroomversnelling komen en dan laat de bouw niet lang meer op zich wachten. Bepaalde karakteristieke facetten van de Scheepersschool komen terug in de bouw, waaronder het ‘schoolplein’ en de typerende boom. Maar er zijn ook andere elementen, die we terug laten komen. Dat is echter nog een leuke verrassing als we onze moderne en uitgebreide supermarkt openen. En met deze winkel kan Ootmarsum de komende 20 jaar weer vooruit. Het is eigenlijk heel bijzonder dat dit stadje deze voorziening heeft. Dit en al die andere ervaringen maken mijn leven rijk en dat blijft een enorme drive geven om met dit werk door te gaan in het belang van mijn fantastische team, de vele klanten en het mooie Ootmarsum,” besluit een gepassioneerde Jan Grimberg.
De 3D-beelden zijn van Lassche Bouwregisseurs