De gemeente Amsterdam wil het massatoerisme een halt toeroepen. De hospitality familie Ramzy speelt daarop in met de overname van een skylounge.
Massatoerisme zorgde voor Amsterdamse eenheidsworst
Het Amsterdamse gemeentebeleid was er – in de jaren ‘90 – op gericht om zoveel mogelijk toeristen aan te trekken en de lokale economie te stimuleren. De algemene tendens en eetcultuur was toen om toeristen te bedienen met betaalbare horeca concepten en dus werden vooral pasta’s, pizza’s en steaks geserveerd. Zodoende ontstond op de bekende pleinen van Amsterdam een eenheidsworst van horeca. Inmiddels zijn de tijden veranderd, evenals de behoeften van zowel toeristen, bewoners en ondernemers. Ook het Amsterdamse gemeentebeleid omtrent toerisme is er nu op gericht (inter)nationaal een hernieuwd imago van de stad uit te dragen en hiermee hoogwaardige bezoekers te trekken. De gemeente Amsterdam wil bedrijven en organisaties die aantoonbaar bijdragen aan de stad (op economisch, sociaal, cultureel en/ of ecologisch gebied) ondersteunen en erkennen, bijvoorbeeld met een speciale status of keurmerk.
Nieuwe weg Ramzy Group
De Ramzy Group slaat een nieuwe weg in die bijdraagt aan het aantrekken van hoogwaardige bezoekers naar de stad Amsterdam. Hiermee speelt het groeiende horeca-en vastgoedbedrijf in op het nieuwe beleid van de gemeente Amsterdam. Naast het leveren van een actieve bijdrage aan het publieke debat voegt CEO Ramez Ramzy de daad bij het woord. Hij voegt de skylounge op de 21ste verdieping van het Ruby-Emma hotel – het voormalige QO hotel in Amsterdam Oost – toe aan zijn portfolio van inmiddels 25 horecabedrijven. Hiermee creëert de jonge ondernemer een nieuwe hotspot met een grote aantrekkingskracht voor de stad Amsterdam, letterlijk, op hoog niveau. Daarnaast zal op de 22e verdieping de hoogste podcast en tv studio van Nederland verrijzen. Daarmee breidt de Amsterdamse horeca- en vastgoedondernemer Ramez Ramzy (29) het levenswerk van zijn familie uit en draagt bij aan toekomstplannen van gemeente
Foto: Ramzy Group, CEO Ramez Ramzy
Van snackbar naar Amsterdams imperium
De Ramzy Group is de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een bekende speler binnen de Amsterdamse horeca en hospitality branche. Begin jaren negentig begon Ramzy senior – nadat hij vanuit Egypte naar Nederland vluchtte vanwege discriminatie van de Kopten – met het exploiteren van zijn eerste horecazaak: een doodgewone Nederlandse snackbar nabij het Rembrandtplein. Door slim ondernemerschap en hard werken werden stap voor stap meer horecazaken aan de portefeuille toegevoegd. Deze succesvolle hospitality ondernemingen speelden vooral in op het opkomende Amsterdamse massatoerisme van de jaren 90. In de afgelopen 30 jaar groeide de onderneming uit tot de Ramzy Group met een vastgoedportefeuille en 25 Amsterdamse hotels, cafés en restaurants.
Overname Skylounge Ruby-Emma hotel
Ramzy wil bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van de gemeente Amsterdam en een positieve stempel drukken op de stadsontwikkeling. Begin 2023 zal de Skylounge van het Ruby-Emma hotel zijn deuren openen. De nieuwe naam is inmiddels bekend: “Ventuno is de nieuwe naam van onze skylounge op de 21ste verdieping van het Ruby-Emma hotel. De hoogste skylounge van Amsterdam. Het is een nieuw tijdperk voor de Ramzy Group en de stad Amsterdam. Daarnaast bouwen wij op de 22ste verdieping de hoogste TV en podcast studio van Nederland van waaruit we onze nieuwe visie op de stad gaan communiceren. Wij willen het voortouw nemen in de ontwikkeling van de branche en de stad samen met onze partners, de gemeente Amsterdam en andere betrokkenen,” aldus Ramez Ramzy