Verschraling service Rabobank Ootmarsum heeft zijn redenen

De tijden dat er op de Rabobank in Ootmarsum 30 tot 40 medewerkers in het kantoor aan de Marktstraat actief waren,  ligt ver achter ons. Het pand staat nu te koop en/of te huur en de enige service in Ootmarsum is nog de pinautomaat en voor ondernemers de sealbagautomaat.  Deze verschraling van klantenservice heeft zijn redenen. Directeur Richard de Way van de Rabobank Twente Oost wil graag de motieven van het inperken van servicemogelijkheden  uitleggen, omdat er naar zijn mening de kritiek op deze verschraling van service te vaak ongenuanceerd is en maar één kant van de zaak belicht. “De realiteit is gewoon dat de kantoren in kleinere  kernen steeds minder klandizie kregen. In verband met voorgeschreven veiligheidsmaatregelen moesten die banken met twee medewerkers bemenst worden en momenteel zelfs met drie.  Ons kantoorpersoneel kreeg gemiddeld in deze kleinere kernen drie tot vier mensen per dag over de vloer en dat is zelfs voor de Rabobank geen haalbare kaart. Iedereen kan een rekensommetjes maken en weet dan dat er geld bij moet om een dergelijke bank open te houden. Het bleek geen haalbare kaart meer en daarom hebben we als directie besloten om de banken in Ootmarsum, maar ook in Weerselo en Glanerbrug te sluiten.
Rabobank oud
Deze maatregel komt natuurlijk voor deze kernen hard aan, maar we hebben gezocht naar alternatieven. Als Rabobank hebben we veruit het grootste aantal pinautomaten in Nederland. Daarin zijn we marktleider met het grootste netwerk. Dat is een bewuste keuze om deze pinautomaten te behouden voor de kleinere kernen en dus kunnen inwoners van Ootmarsum, Tilligte, Lattrop en Vasse contant geld opnemen in hun eigen plaats,” vertelt directeur Richard de Way. Daarnaast heeft de Rabobank de openingstijden van banken in Denekamp, Losser en Oldenzaal verruimd ter compensatie voor de klant. “En afspraken met onze bank kunnen ook thuis worden gemaakt,” laat de directeur weten, “want ook wij willen zo dicht mogelijk bij de klant blijven. Service, persoonlijk contact is voor ons van essentieel belang. Niet voor niets ondersteunen we waar mogelijk plaatselijke initiatieven en dat houdt in dat we regelmatig verenigingen, evenementen in onze leefomgeving sponsoren. Wij willen betrokken blijven bij lokale gebeurtenissen. Natuurlijk sluiten we onze ogen niet voor het digitale tijdperk, maar we moeten waken dat we niet alleen de computer gebruiken. Ook het menselijk contact willen  we in stand houden en dat is ook de reden dat we voorzieningen getroffen hebben om dat te realiseren,” aldus Richard de Way.
Rabobank en Ganzenmarkt 001
De directeur stoort zich ook aan de berichtgeving in de pers dat er geen geld meer was in de pinautomaat tijdens de drukbezochte Siepelmarkt in Ootmarsum. “Het klopt dat er problemen waren,” erkent Richard de Way,” Maar die zijn binnen een uur opgelost. Wij houden echt rekening met evenementen als bijvoorbeeld de Siepelmarkt. Rond 12.30 uur is er een storing gemeld, omdat uit één van de bakken de biljetten van tien euro op waren. Vervolgens pakten de andere bakken het niet over en dat zorgde helaas voor een storing. Drie kwartier later, na de storingsmelding,  is het bedrijf Brinks op deze locatie aangekomen om de storing op te lossen en nog voor 13.30 uur kon iedereen weer gebruik maken van deze pinautomaat. Het is voor ons vervelend dat er dan een geheel ander verhaal naar buiten gebracht wordt. Wij snappen ook dat het niet functioneren van een pinautomaat tijdens zo’n druk evenement oorzaak is van irritaties. Aan de andere kant hebben we het snel kunnen oplossen en daar hoor je dan niemand meer over,” geeft Richard de Way de andere kant van de medaille weer.
Rabobank
Ook de kritiek op het weghalen van de postbus voor onder meer acceptgiro’s wil de Rabobank directeur graag weerleggen.  “We hebben de mogelijkheden van een brievenbus om bijvoorbeeld acceptgiro’s te posten ook weg moeten halen. Dat zijn geen leuke maatregelen, maar die hebben ook weer met een stuk veiligheid te maken. Er is geen personeel meer en dus ook geen toezicht op deze brievenbus. En uit ervaring weten we dat acceptgiro’s door ‘vreemden’  uit deze brievenbussen ‘gevist’ worden met alle risico’s voor onze klanten. Vandaar dat we de ETOS vestiging in Ootmarsum bereid hebben gevonden om portvrije Rabobankenveloppen te verstrekken. Mensen, die nog geen gebruik (kunnen) maken van Internetbankieren mogen daar de enveloppen ophalen om daarin hun acceptgiro’s te deponeren en ze vervolgens te posten.”
De Rabobank directeur garandeert verder dat de pinautomaat en voor ondernemers het sealbagautomaat in stand wordt gehouden. “We zijn bezig om deze services buiten het pand op een andere plek onder te brengen. Daarvoor zijn we in onderhandeling met de gemeente. De bedoeling is dat de pinautomaat schuin tegenover de huidige locatie komt. Daar kunnen we optimale mogelijkheden creëren. Dat betekent ook dat we het huidige pand, zonder deze serviceautomaten, beter kunnen vermarkten, want we willen natuurlijk heel graag dat deze plek op een unieke locatie zo snel mogelijk voor Ootmarsum een waardevolle invulling krijgt,” besluit  Rabobankdirecteur Richard de Way.

< Vorig / Volgende bericht >

Gerelateerde berichten

‘Ootmarsum 2000’ aanleiding voor een meer dan gezellige Rabobank reünie

‘Ootmarsum 2000’ aanleiding voor een meer dan gezellige Rabobank reünie

In Coronatijd bladerde Annemarie Hulsmeijers het boek ‘Ootmarsum 2000 een jaar lang een stad in be...

Lees verder >
Wel geld, maar het kwam er niet uit…..

Wel geld, maar het kwam er niet uit…..

De Pinbox van de Rabobank aan de Oostwal blijft een veelbesproken item in Ootmarsum. Op de eerste da...

Lees verder >
Nog even geen geld uit Pinbox

Nog even geen geld uit Pinbox

De werkzaamheden aan de nieuwe Pinbox aan de Oostwal duren langer dan verwacht. De geldautomaat in d...

Lees verder >