Vijftig jaar trouw aan autobedrijf Heisterkamp
Vijftig jaar bij dezelfde baas. Dit unieke jubileum vierde Willy Damhuis, die als 15-jarige leerling-monteur zijn eerste stappen in de autobranche zette. Damhuis kan het zich nog herinneren als de dag van gisteren. Willem Heisterkamp was zijn eerste baas, die niet veel later werd opgevolgd door zoon Gerrit. “De garage was nog aan de Denekamperstraat en ik kwam daar binnen als ‘een kleine jongen’. Het was aftasten, mijn plek nog zien te vinden en natuurlijk veel sleutelen aan de auto’s. Achteraf een perfecte leerschool,” vertelt Willy Damhuis, “ Daarnaast bleef ik cursussen volgen op de avondschool en dat betekende soms maanden, waarin ik drie avonden per week naar school ging. Op deze wijze kon ik me ontwikkelen en daarmee klom ik ook steeds een treetje hoger op de ladder. Dankzij de steun van mijn vrouw Annie en het vertrouwen dat Gerrit en zijn vrouw Willy in me stelden, heb ik het weten vol te houden. Ik heb het zelfs een keer geschopt tot de beste cursist in de regio Zwolle en in Zeist mocht ik een keer naar voren komen, omdat ik de oudste deelnemer aan de managementcursus was. De reden vond ik minder leuk, want ik voelde me met mijn 45 jaar nog betrekkelijk jong,” lacht Willy Damhuis nog na om deze gebeurtenissen.
De verhuizing van Heisterkamp van de Denekamperstraat naar de Eerste Stegge zorgde voor een grote expansie. Inmiddels was Willy Damhuis al bedrijfsleider bij het autobedrijf en werkte hij bij wijze van spreken dag en nacht om de zaak goed te laten lopen. “Voor mij, en het klinkt misschien ouderwets, geldt nog steeds: Een man een man, een woord een woord. De klantenkring is misschien wel verdrievoudigd, maar ik probeer op dezelfde wijze te werken als in mijn beginjaren. Natuurlijk moet ik mijn vakkennis steeds verder uitbreiden, want vroeger kreeg je de auto met een schroevendraaier en een waterpomptang aan de praat, nu heb je sleepkabels en de computer nodig. Wat niet verandert is de benadering van de klant, want daarin moet je tijd steken, problemen oplossen, de boel niet belazeren en vooral afspraken nakomen, “ laat Damhuis weten. Zijn goede omgang met de klanten, maar bijvoorbeeld ook met schade-experts, is een belangrijk uithangbord voor het bedrijf. Willy Damhuis kan men bij wijze van spreken ‘s nachts uit bed bellen als er problemen met de auto zijn. Als het moet rijdt hij heel Europa door om op deze wijze de klant met pech te helpen. Een mooi voorbeeld is misschien wel de anekdote over ‘Gait’ Hulsink, die Damhuis met smaak weet te vertellen. “Hulsink kwam ’s avonds rond half zeven, ik had net mijn overall uitgetrokken, met een busje bij de garage en krabde zich eens onder de pet. ‘Hij doet het niet meer’, vertelde hij. De koppeling bleek kapot en ik vroeg hem of dit direct gerepareerd moest worden. Hij krabde zich nog eens onder de pet en zei: ‘Het heeft geen haast, als het busje morgenvroeg om vijf uur maar weer rijklaar is.’ We hebben de overall aangetrokken en zijn gaan sleutelen.”
Dit voorbeeld typeert Willy Damhuis, die altijd klaar staat voor zijn klanten. Ook na 50 jaar is hij daarin niet veranderd. “Natuurlijk was het vroeger allemaal anders en konden we rustig in de baas zijn tijd een kop koffie drinken bij de klant. Daar zei niemand iets van, we hadden tijd genoeg, maar nu is de tijd te duur geworden. Het is allemaal zakelijker, waarbij je als bedrijf gebruik moet maken van je sterke kanten en de voorwaarden moet creëren, zodat de klanten (blijven) komen,” aldus Damhuis. Na een halve eeuw werken blijft hij nog gewoon doorgaan. “De auto blijft lopen,” lacht Damhuis,”ik kan ook eigenlijk niet zonder dit werk al heb ik het wel minder gemaakt. In 1991 is Heisterkamp overgenomen door Wiefferink. Met Johan heb ik misschien twee avonden om de tafel gezeten om de zaken door te spreken en hij heeft mij altijd de vrije hand gelaten. Daarnaast kan ik terugvallen op mijn monteurs en het overige personeel, waarbij ik met name Rien Floot en Dennis Pross wil noemen, omdat zij mij altijd hebben gesteund en al vele jaren onder mijn leiding hebben gewerkt in een bijzonder goede harmonie,” geeft Damhuis zijn relatie met het personeel weer.
Het was niet verwonderlijk dat honderden mensen Willy Damhuis de hand wilden schudden. Veel Ootmarsummers namen de gelegenheid om deze unieke werknemer te feliciteren, want het respect voor de bedrijfsleider van autobedrijf Heisterkamp is groot. Vanuit alle geledingen ontving Damhuis de felicitaties en dat geeft wel aan dat het gezicht van het autobedrijf Heisterkamp zijn sporen heeft verdiend. Net als een auto heeft ook een bedrijf een motor nodig en na 50 jaar verdient Willy Damhuis deze kwalificatie en dat is mede mogelijk geworden door de familie Heisterkamp, de familie Wiefferink en zijn monteurs, want samen vormen ze een hecht team dat garant staat voor een bloeiend bedrijf.